“Niemand aan de zijlijn!”

Als arbeidsdeskundige kom ik veel bij verschillende bedrijven over de vloer en eigenlijk vind ik dat het mooiste van mijn werk. Alle verschillende bedrijven en verschillende mensen. Van mooie familiebedrijven, grote zuivelreuzen, boeren, tuinders en notariskantoren tot banken of verzekeraars. Overal komen we binnen en mogen we kijken hoe een bedrijf werkt en wat hun medewerkers doen. Vaak volgt er een uitgebreide rondleiding en wordt er veel en met trots verteld over het werk en de werkprocessen. Het mooie vind ik de overeenkomst en dat is de trots die eigenaren hebben over hun bedrijf.

Thuiswerken

Voor een grote opdrachtgever kwam ik als AD bij een werknemer thuis. De werknemer was niet in staat om te reizen en auto te rijden. Er was sprake van een beperking voor het vervoer. De betrokken werknemer werkte echter weer voor 75% vanuit huis. Hij logde ’s ochtends in en deed zo een groot deel van zijn werk. Als salaris administrateur kon hij vanuit huis prima inloggen en via de mail kon hij goed zijn werk blijven uitvoeren. Hij zorgde ervoor dat iedereen keurig op tijd zijn loon betaald kreeg.

Arbeidsdeskundig gezien niet een probleem op het eerste gezicht; werknemer hervat in 75% van zijn eigen werk met dito loonwaarde. Omdat het eerste jaar om was en betrokkene nog niet volledig was hervat, werd er toch een arbeidsdeskundig onderzoek ingezet. Omdat er sprake was van een reisbeperking sprak ik met de betrokkene thuis af, nadat ik de werkgever uitgebreid had gesproken op kantoor en een rondleiding had gehad in het moderne, geautomatiseerde pakhuis van de werkgever.

Geen oplossing

Bij werknemer thuis trof ik eenzame man aan die zichzelf en zijn omgeving niet meer goed verzorgde. Het huis en de bewoner zagen er wat verwaarloosd uit. Het gesprek ging maar kort over het werk en vervolgens lang over hoe de werknemer in de huidige situatie was beland en over wat hij ervan vond. Hij gaf aan erg van de situatie te balen maar zag zelf geen oplossing meer.

Het advies is geweest om betrokkene te helpen weer te laten opbouwen in het eigen werk op het kantoor. Dit was wel een stap voor hem, maar het is gelukt. Hij durfde zelfs in de auto naar het kantoor te rijden. De blokkade voor het vervoer was vooral mentaal. In vertrouwen heb ik, na goedkeuring van betrokkene, een deel van het verhaal verteld aan de direct leidinggevende. Die heeft met enkele collega’s voorgesteld om betrokkene te gaan helpen.

Schouders eronder

De collega’s hebben in een weekend een start gemaakt met een grote opruiming en schoonmaak bij de betrokkene thuis. Na een relatief korte opbouw in het eigen werk is hij uiteindelijk weer 100% hervat in eigen werkzaamheden en uit zijn isolement gehaald door de opruim- en schoonmaakactie van zijn collega’s.

Niemand aan de zijlijn!

Neem contact op

Wilt u meer informatie ontvangen? Neem dan contact met ons op of vraag vrijblijvend een offerte aan.