Overmatige werkstress: Willen we het werkelijk weten?

De gevolgen van overmatige werkstress kunnen verstrekkende gevolgen hebben voor de gezondheid van organisaties en die van de medewerkers. Het onderwerp is bij veel werkgevers bespreekbaar zolang het binnen de agenda en het belang van de organisatie past. Zodra dat in het geding komt dan treedt er vaak een onveilig gevoel op bij de medewerker en dat geeft uiteindelijk nog meer werkstress (met mogelijk onnodige conflictsituaties).

De gevolgen van overmatige werkstress liggen op de loer voor iedereen, ongeacht rol of verantwoordelijkheid. De een is stressbestendiger dan de ander, ook daarin valt niet te vergelijken. Onze werk-privébalans is ook een sterke beïnvloeder als het gaat om de beleving van overmatige werkstress.

Kom tot rust

Werkstress op kantoor is op zich helemaal geen probleem, als iemand diezelfde dag de ruimte en de tijd voelt én neemt om tot rust te komen. En dit dag in dag uit. Blijft de stress voortduren, dan gaat ons lijf steeds harder protesteren in de vorm van bijvoorbeeld rug- en/ of nekpijn, lichamelijke en geestelijke vermoeidheid, vaker hoofdpijn en verstoorde nachtrust. Wanneer je dit langdurig ervaart zit je vaak al in de gevarenzone. Verandering is nodig en/ of er is hersteltijd nodig voor de dagelijkse werkstress. Hoe vaak gaan we niet door uit loyaliteit voor onze collega’s, klanten en/ of werkgever?

Hoe vaak porren we onszelf weer door te zeggen: ’het is maar tijdelijk’ of ‘ over een aantal maanden wordt het wel rustiger’. Naarmate de lichamelijke en mentale klachten groeien wordt risico tot (langdurige) uitval groter.

Hoe ga je niet over je grenzen?

Het verminderen van werkstress gaat gepaard met zelfreflectie en een stukje moed. Als jij serieus genomen wilt worden door je werkgever, dan dien je eerst jezelf serieus te nemen.

Wat kan hierbij helpen?

Zeg vaker “Nee”

Oef…dit vinden we soms o zo lastig omdat het vaak de verborgen reactiepatronen zijn die maken dat we tegen elke prijs, zelfs ten koste van onze eigen gezondheid, “Ja” blijven zeggen. Respectvolle assertiviteit wordt door bewust ondernemende werkgevers niet alleen gewaardeerd maar als het goed is ook gestimuleerd.

Bewaak je werk-privé balans

Plan voldoende ontspannende en leuke activiteiten in voor jezelf en/ of met je gezin. Dit is minimaal net zo belangrijk als het afkrijgen van je werk.

Maak je eigen plan

Start de dag met je agenda in plaats van je email. Wat heb je allemaal nog liggen van gisteren en welke afspraken heb je vandaag staan? Maak je geen plan voor jezelf, dan wordt je onderdeel van andermans plan.

Zeer selectief met e-mail, mobiel en groepsapps omgaan

Meldt jezelf af van alles wat je afleidt en waar je toch maar met een half oog naar kijkt. 80% van de informatieprikkels die je via deze kanalen binnen laat komen leiden je af van je plan. En zet je email pop-ups uit om verdere overprikkeling te voorkomen.

Je pauzes zijn heilig

Deze ligt voor de hand en het blijft voor velen een uitdaging: in de kantine of buiten even lunchen en loskomen van je werk is weldaad voor lichaam en geest.

Neem voldoende micropauzes tussendoor

Even je benen strekken, een paar minuten (ongemerkt) mediteren, oefeningen doen om weer even helemaal in contact te komen met je lichaam, wat rek- en strekoefeningen, een lekker drankje klaarmaken. Zorg voor een zo ontspannen mogelijke dag waarin je goed je grenzen bewaakt.

Tips, tips, tips!

Nog wat extra tips om overmatige werkstress te verminderen en het liefste voorkomen:

  • Houd je bureau schoon en geordend;
  • Beweeg (en sport) voldoende op voor jou passende wijze;
  • Maak je taak af voordat je je laat afleiden door iets of iemand anders;
  • Zoek een rustige plek op wanneer je je concentratie nodig hebt;
  • Maak eventueel een takenlijst als dat voor jou fijn werkt;
  • Plan je agenda niet te vol (40% per dag om zaken af te handelen, 60% voor het overige);
  • Zorg dagelijks voor voldoende buitenlucht;
  • Geen email op je smartphone en werktelefoon uit wanneer je vrij bent!
  • Bespreek je grenzen en de realiteit regelmatig met je werkgever;
  • Begin de dag met de vervelendste klussen en sluit af met simpele zaken;
  • Beperk je bereikbaarheid, zowel persoonlijk als digitaal. Jij bepaalt wanneer je bereikbaar en beschikbaar bent!
  • Drink en eet gezond. Zoek uit welke voedingsmiddelen jou helpen en voeden. Het liefste seizoensgebonden. Beperk het gebruik van alcohol, koffie, suiker en nicotine!
  • Reflecteer op je werkdag. Hoe wil je dat je dag verloopt en hoe kijk je er achteraf op terug?
  • Gezond verwachtingsmanagement (wees eerlijk over de haalbaarheid van de afspraken die je maakt!)
  • Plan ruim van te voren je verlof in;

Alles check en afgevinkt?

Waar je ook werkt en wat je verder ook doet, in eerste plaats ben je mens. Bewaak dus goed je balans tussen inspanning en ontspanning. Zorg dat je overzicht krijgt over je werk, zodat je beter kunt plannen en organiseren. Dit helpt je om duidelijk te communiceren over alles wat op je bordje ligt. Het gevolg hiervan is betere relaties met al je gesprekspartners en de personen aan wie je verantwoording af legt.

Neem contact op

Wilt u meer informatie ontvangen? Neem dan contact met ons op of vraag vrijblijvend een offerte aan.